• تهران – خ آزادی - خ حبیب الله - خ قاسمی - جنب دانشگاه شریف - پ 79
  • تلفن تماس : 09333670530

گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد؟

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد؟
  • Bartarads
  • دسامبر 31, 2020
  • بدون دیدگاه

در هر ثانیه، 2.3 میلیون جستجو در Google انجام می‌شود و اکثر صفحات نتایج جستجو شامل تبلیغات گوگل هستند. با پرداخت هزینه توسط مشاغل، تبلیغات گوگل می‌تواند روشی بسیار مؤثر برای هدایت ترافیک مناسب و مرتبط به وب‌سایت شما باشد، دقیقاً وقتی افراد در جستجوی انواع محصولات یا خدماتی هستند که کسب و کار شما ارائه می‌دهد.

در این مقاله خواهید آموخت که گوگل ادز چیست، چگونه تبلیغات گوگل کار می‌کند و چرا باید کمپین تبلیغاتی گوگل را طراحی کنیم.

گوگل ادز چیست
گوگل ادز چیست

گوگل ادز چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

برای صاحبان مشاغل تبلیغات گوگل می‌تواند بسیار جذاب باشد و می‌تواند کسب و کار را دگرگون کند، در صورتی که این کار به درستی انجام شود، اما اگر این کار به اشتباه انجام شود می‌تواند هزینه‌ی زیادی را به همراه داشته باشد و دچار دردسر می‌شوید.

گوگل ادز یک بستر تبلیغاتی بر اساس پرداخت به ازای هر کلیک است؛ این تبلیغات را هم در نتایج سرچ گوگل و هم در وب‌سایت‌های دیگر از طریق Display Network و AdSense Google می‌توانیم مشاهده کنیم.

تبلیغات متنی گوگل با علامت “Ad” کوچک و در سیستم عامل‌های فارسی با علامت “آگهی” در کنار آدرس URL سایت مشخص می‌شوند و باقی نتایج ارگانیک (از طریق سئو بالا آمده‌اند) نامیده می‌شوند.

بر خلاف سایر سیستم‌های تبلیغاتی بر اساس CPC مانند فیس بوک، در گوگل ادز دو راه اساسی برای دسترسی به افراد ارائه می‌شود:

  1. از طریق شبکه جستجوی گوگل (GSN)
  2. از طریق شبکه نمایش گوگل (GDN)

در حالی که این رویکردها از نظر عملکردی بسیار متفاوت هستند اما هر دو از یک سیستم بیدینگ استفاده می‌کنند، جایی که تبلیغ کنندگان، بید (هزینه) مورد نظر را پیشنهاد می‌دهند تا تبلیغات خود را به مخاطبان مربوطه نشان دهند.

شبکه جستجوی گوگل (GSN) به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات خود را به کاربرانی نشان دهید که کلمات کلیدی شما را سرچ می‌کنند.

برای مثال اگر پزشک جراح بینی هستید، تبلیغات شما زمانی نمایش پیدا می‌کند که کاربران کلمه “جراحی زیبایی بینی” را سرچ کنند، همچنین با چیدمان صحیح کلمات، امکان نمایش بیشتر را در گوگل کسب خواهید کرد، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید به دلیل چیدمان غیر صحیح کمپین، گاهی تبلیغاتی دیده می‌شود که ارتباطی با کلمه کلیدی ما ندارد که در مورد این موضوع در مقالات بعدی توضیحاتی ارائه می‌دهیم!

گوگل ادز چیست
شبکه جستجوی گوگل (GSN)

برای گوگل ادز دو بخش وجود دارد، یکی بالاتر از لینک‌های ارگانیک (سئو) و دیگری در انتهای صفحه نتایج، که در هر بخش 4 تبلیغ (Ad) امکان نمایش دارد، به عبارتی در هر صفحه‌ی گوگل امکان نمایش 8 تبلیغ وجود دارد.

در زیر مثالی از صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) آورده شده است.

در مثال اول همانطور که مشاهده می‌کنید کلمه‌ی “تعمیر لباسشویی بوش” سرچ شده است و فقط یک آگهی در ابتدای صفحه اول گوگل مشاهده می‌شود.

گوگل ادز چیست
شبکه جستجوی گوگل (GSN)

در مثال دوم کلمه “خرید بلیط هواپیما” سرچ شده است که هیچ تبلیغی در لینک‌های بالایی مشاهده نشده و فقط 3 آگهی در انتهای صفحه اول دیده می‌شود.

لازم به ذکر است که نمایش آگهی‌ها برای هر دستگاه و کاربر در یک زمان، متفاوت است که در مقالات بعدی در این مورد هم صحبت می‌کنیم!

گوگل ادز چیست
شبکه جستجوی گوگل (GSN)

این “تبلیغات متنی” فرصتی عالی برای جذب کاربرانی است که در مراحل تحقیق و خرید قیف فروش دیجیتال قرار دارند.

گوگل همچنین تبلیغات Display را ارائه می‌دهد، شبکه Display مجموعه گسترده‌ای از وب سایت‌های ثالث است که با گوگل همکاری کرده و موافقت خود را برای ارائه تبلیغات گوگل نشان داده‌اند.

تبلیغات گوگل در شبکه دیسپلی می‌تواند با متن، تصویر، فیلم یا قالب رسانه‌ای همراه باشد و می‌تواند به صورت متفاوتی نشان داده شود که شامل ریمارکتینگ و تبلیغات بنری است.

شبکه نمایش گوگل (GDN) به شکل دیگری عمل می‌کند و تبلیغات در وب‌سایت‌هایی قرار می‌گیرند که جزو کاربران هدف شما هستند.

گوگل ادز چیست
شبکه نمایش گوگل (GDN)

در تبلیغات دیسپلی گوگل، کاربران در جستجوی آنچه که باید بفروشید نیستند، به همین دلیل معمولاً افراد کمتر روی تبلیغات بنری کلیک می‌کنند، بنابراین تبلیغات دیسپلی می‌تواند به شما کمک کند در مقابل مشتری‌های بالقوه قرار بگیرید که ممکن است هرگز شرکت شما را به تنهایی پیدا نکنند.

همچنین تبلیغات دیسپلی برای جذب مجدد کاربران سایت مناسب هستند، جایی که تبلیغات به افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده‌اند نشان داده می‌شود، به این عمل ریتارگتینگ گفته می‌شود.

عملکرد گوگل ادز چگونه است؟

آکشن گوگل ادز (به صورت مزایده عمل می‌کند) حول کلمات کلیدی متمرکز شده است، تبلیغ‌کنندگان لیستی از کلمات کلیدی را برای هدف‌گذاری انتخاب می‌کنند که مربوط به پیشنهادات تجاری آن‌ها است، کلماتی را که مردم به احتمال زیاد هنگام سرچ خود استفاده می‌کنند، انتخاب می‌کنند.

سپس برای هر کلمه یک بید در نظر گرفته می‌شود، همچنین برای هر کلمه بسته به اهمیت و نوع، بید می‌تواند متغیر باشد.

بیدها، همراه با کوالیتی اسکور که توسط Google بر اساس کیفیت تبلیغات شما تعیین شده است، مشخص می‌کند که کدام تبلیغات در صفحه نمایش جستجوی گوگل ظاهر شوند.

هنگامی که کاربران روی تبلیغات کلیک می‌کنند، تبلیغ کننده هزینه خاصی را پرداخت می‌کند (هزینه بابت هر کلیک یا CPC) که طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

What-is-Google-Ads

آکشن گوگل ادز چیست؟

ادوردز با سیستم آکشن (مزایده) کار می‌کند و هر زمان که کاربری کلمه کلیدی مربوطه به کمپین را سرچ می‌کند اجرا می‌شود.

برای “برنده شدن” در آکشن‌های گوگل ادز و دیده شدن تبلیغات برای کلمات کلیدی مربوطه، باید کوالیتی اسکور و میزان بید خود را بهینه کنید.

هرچه کوالیتی اسکور شما بیشتر باشد همچنین میزان بید مناسبی هم در نظر گرفته باشید، موقعیت تبلیغ شما بهتر می‌شود.

فاکتورهای زیر بر کوالیتی اسکور شما تأثیر می‌گذارد:

  • ارتباط ( relevance) ادهای شما با سرچ ترم‌ها (مواردی که کاربر سرچ می‌کند)
  • ارتباط کیووردهای شما با اد گروپ‌ها
  • ارتباط ادهای شما با لندینگ پیج
  • ctr اد و ادگروپ‌های شما
  • عملکرد کلی اکانت شما

گوگل به تبلیغ کننده‌هایی که کوالیتی اسکور بالایی را بدست آورده‌اند پاداش می‌دهد و هزینه‌ی هر کلیک را برایشان کمتر محاسبه می‌کند که باعث بهبود ROI (نرخ بازگشت سرمایه) می‌شود.

زمانی که شما کوالیتی اسکور بالایی داشته باشید، تبلیغات شما در جایگاه بهتری نمایش داده می‌شود، این امر به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به افزایش بید، کلیک و کانورژن (نرخ تبدیل) بیشتری دریافت کنید.

گوگل ادز چیست
بهینه‌سازی کمپین‌های گوگل ادز

هزینههای تبلیغات Google

هزینه تبلیغات گوگل با توجه به عوامل مختلفی از جمله رقابت کلمات کلیدی، موقعیت جغرافیایی شما، کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی شما و موارد دیگر متفاوت است.

برای مثال در ایالات متحده، متوسط هزینه هر کلیک برای تبلیغات نسبت به دیگر کشورها بالاتر است.

همچنین جهت کاهش هزینه‌های کمپین پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با کلیک فیک در گوگل ادز را مطالعه کنید.

آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کار شما مناسب است؟

در سال 2013، 1.5 میلیون شغل 111 میلیارد دلار درآمد از تبلیغات گوگل کسب کردند؛ تبلیغات در گوگل برای هر شرکتی با استراتژی مناسب می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای به حداکثر رساندن تأثیر تبلیغات و کمپین‌های ادوردز، باید بدانید که کدام کمپین‌ها برای کسب و کار شما مناسب هستند و برای شما پیشرفت به همراه دارد، همچنین گوگل ادز گزینه‌های تبلیغاتی زیادی دارد و می‌تواند پیچیده باشد اما نگران نباشید، برای انتخاب بهترین استراتژی ما به شما کمک می‌کنیم، همچنین جهت ورود به اکانت گوگل ادز با ما در تماس باشید.

ما در کوتاهترین زمان بررسی کامل از اکانت ادز شما انجام می‎دهیم و مواردی را که می‌توان در آن‌ها پیشرفت ایجاد کرد و همچنین مواردی که برای کمپین شما نیاز نیست را شناسایی کرده و برطرف می‌کنیم.

تجزیه و تحلیل مداوم، بهینه‌سازی و توجه لازم است تا تبلیغات در گوگل تا حد ممکن سودآور شود؛ با این حال، برای بسیاری از مشاغل و شرکت‌های کوچک با منابع محدود، مدیریت یک کمپین گوگل ادز کاری زمان‌بر و پُر هزینه است، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مدیریت اکانت گوگل ادز خود را با خیال راحت به ما بسپارید تا با هزینه مناسب بهترین عملکرد را تجربه کنید.

آیا باید تبلیغات گوگل را امتحان کنیم؟

گوگل ادز یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به مخاطبان هدف شما است و امکان دستیابی به مشتریانی که در جستجوی محصولات و خدمات نظیر شما هستند را می‌دهد.

تبلیغات گوگل فرصتی استثنایی و سودآور است که نباید آن را دست کم گرفت و می‌تواند فرصتی برای شما فراهم کند که پیش از رقیب خود راحت‌تر اقدام به فروش کنید.

آیا تبلیغات گوگل گران است؟

باید بگوییم اگر در یک کسب و کار بسیار رقابتی قرار دارید و رقبای شما هم مرتب تبلیغات گوگل را اجرا می‌کنند، باید هزینه بیشتری را در نظر بگیرید؛ اما اگر چیدمان کمپین به درستی اجرا شود و پس از آن بهینه‌سازی منظم و مداوم صورت بگیرد می‌توان هزینه بابت هر کلیک را پایین آورد و نرخ تبدیل را افزایش داد که در این صورت گوگل ادز ارزش سرمایه‌گذاری را دارد!

نکته اصلی اینجاست که اگر کمپین‌های گوگل ادز شما به خوبی هدف‌گذاری و به درستی بهینه‌سازی شده باشد و یک بید مناسب داشته باشد، می‌توانید تبلیغات را به مخاطب هدف خود نشان دهید، و نرخ بازگشت سرمایه یا سود حاصل از سرمایه‌گذاری (ROI) را بالا ببرید.

اگر بهینه‌سازی کمپین‌ها به درستی و هدفمند انجام نشود، باعث می‌شود هزینه زیادی برای هر کلیک پرداخت کنید که منجر به کانورژن هم نمی‌شود، به همین دلیل از ابتدا پروسه بهینه‌سازی کمپین باید منظم و با تکنیک‌های خاص و بروز انجام گیرد.

میزان هزینه کمپین شما به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله:

  • کلماتی که برای کمپین انتخاب می‌کنید.
  • میزان رقابت در زمان کمپین (زمان‌های پیک سال می‌تواند باعث افزایش چشمگیر در هزینه شود).
  • میزان بیدی که قرار می‌دهید.
گوگل ادز چیست
تبلیغات در گوگل

نتیجهگیری

گوگل ادز می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی باشد، هم در زمان و هم در هزینه.

شبکه سرچ گوگل می‌تواند این اطمینان را دهد که تبلیغات شما در جستجوی کاربرانی که به دنبال برندهایی مثل شما هستند، قرار می‌گیرد و از شبکه دیسپلی گوگل می‌توان برای فعالیت‌های ریتارگتینگ استفاده کرد.

اگرچه سیستم گوگل ادز کمی پیچیده است، اما با استفاده از آن می‌توان سود زیادی کسب کرد، حتی با کمترین بودجه بازاریابی نیز می‌توان کمپین‌های سودآور با CPCهای پایین اجرا کرد.

آیا تا به حال کمپین گوگل ادز داشته‌اید؟ چه چالش‌هایی با پلتفرم داشته‌اید؟

برای شروع کار با کمپین‌های گوگل ادز برای کسب و کار خود نیاز به کمک دارید؟

لطفاً نظرات خود را در مورد مقاله “گوگل ادز چیست” برای ما ارسال کنید.

منابع:

wordstream

Disruptiveadvertising

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با برتر ادز