• تهران – خ آزادی - خ حبیب الله - خ قاسمی - جنب دانشگاه شریف - پ 79
  • تلفن تماس : 09333670530

آشنایی با کلیک فیک در گوگل ادز

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
آشنایی با کلیک فیک در گوگل ادز
  • Bartarads
  • ژانویه 08, 2021
  • بدون دیدگاه

فرض کنید یک کمپین گوگل ادز طراحی کرده و قرار است بابت هر کلیکی که روی تبلیغ شما می‌شود هزینه‌ای به گوگل پرداخت کنید؛ در بین کاربرانی که کلمات کلیدی شما را سرچ می‌کنند، رقبا یا ربات‌هایی وجود دارند که قصد دارند آن‌قدر روی تبلیغات شما کلیک کنند تا بودجه اکانت شما به اتمام برسد به این مورد، کلیک فیک در گوگل ادز (Invalid Click) می‌گوییم، حال چه کاری می‌توان انجام داد؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در بهینه‌سازی کمپین‌های گوگل ادز به آن بر می‌خوریم، شناسایی این نوع کلیک‌ها است که در این مقاله در مورد آن مطالبی را ارائه می‌دهیم.

کلیک فیک در گوگل ادز چیست؟

کلیک فیک در گوگل ادز
کلیک فیک در گوگل ادز

کلیک‌های تقلبی یکی از آفت‌های تبلیغات آنلاین هستند که باعث می‌شوند تبلیغ‌دهنده هزینه‌ی اضافی پرداخت کند که هیچ بازخوردی (کانورژن) برایش نداشته است و این بسیار آزار دهنده است.

اگر کمپین‌های زیادی را اجرا کرده‌اید، احتمالاً با تعداد زیادی Invalid Clicks در گوگل ادز روبرو شده‌اید، این موضوع می‌تواند ترسناک و گیج‌کننده به نظر برسد و با این سوالات مواجه شوید:

اینولید کلیک چیست؟!

چرا کلیک فیک در گوگل ادز دریافت می‌کنم؟!

چه کسی روی تبلیغات من کلیک می‌کند؟!

مهم نیست، اگر قبلاً این اصطلاحات را نشنیده باشید، ما در این مقاله به کلیه سوالات شما درباره کلیک‌های فراد پاسخ می‌دهیم.

انواع کلیک‌های تقلبی در گوگل ادز

کلیک فیک در گوگل ادز
انواع کلیک فیک در گوگل ادز

فقط دیدن اصطلاح کلیک فیک در کمپین گوگل ادز می‌تواند برای بسیاری از افرادی که به تازگی با گوگل ادز آشنا شده‌اند ترسناک باشد، اما اگر صدها کلیک فیک را در هفته یا حتی یک روز در کمپین‌های خود دریافت کنید، این قضیه وحشتناک‌تر هم می‌شود.

اینولید کلیک‌ها در گوگل ادز، مانند کلیک‌های غیر عمدی یا کلیک‌های ناشی از نرم‌افزارهای مخرب (ربات‌ها) هستند که به طور کلی دو روش اتوماتیک و دستی برای این نوع کلیک‌ها وجود دارد.

اگر متوجه شده‌اید که به طور مرتب کلیک‌های فیک در کمپین خود دریافت می‌کنید، پس توجه کنید، ممکن است اشخاصی شما را مورد هدف قرار داده‌اند.

برای مثال کلمه‌ای وجود دارد که در آن رقابت زیادی وجود دارد و برای نمایش گرفتن در لینک‌های بالای گوگل باید هزینه کلیک 20 هزار تومنی برای آن قرار داد، حال فرض کنید در روز چندین کلیک فیک از طریق سرچ این کلمه دریافت کنیم، با این حساب متوجه ضرر قابل توجهی می‌شویم، پس کلید واژه‌هایی که نرخ جستجوی ماهانه زیادی دارند هدف اصلی کلیک‌های فیک هستند.

رایج‌ترین نمونه‌های کلیک فیک در گوگل ادز عبارتند از:

  • کلیک با استفاده از ابزارهای کلیک خودکار، ربات‌ها یا سایر نرم‌افزارهای فریب دهنده که جزء روش اتوماتیک هستند.
  • کلیک‌های دستی برای افزایش هزینه‌های تبلیغات شما و افزایش سود از سمت رقبای شما
  • کلیک‌های تصادفی از کاربران
  • کلیک‌های غیرمستقیم که هیچ ارزشی برای تبلیغ کننده ایجاد نمی‌کند، مانند دوبار کلیک کردن بر روی تبلیغ
  • کلیک‌ها از VPNهای شناخته شده و آدرس‌های IP مشترک
  • حلقه‌های کلیک تقلبی از برخی کشورهای خارجی

همانطور که از لیست بالا می‌بینید، هیچ کسی نمی‌خواهد هزینه‌ای برای این نوع کلیک‌ها بپردازد، به همین دلیل است که سیستم شناسایی کلیک فیک در گوگل ادز در وهله اول به وجود آمد.

کلیک فیک در گوگل ادز
شناسایی کلیک تقلبی در گوگل ادز

به عنوان یک شبکه تبلیغاتی، گوگل باید اطمینان حاصل کند که تبلیغ‌کنندگان خوشحال هستند، چون در غیر این صورت از هزینه کردن صرف نظر می‌کنند.

گوگل برای خوشحال کردن تبلیغ‌کنندگان برای هر کلیک نامعتبری که دریافت می‌کنید، هزینه آن را بازپرداخت می‌کند، که یک اعتبار غیر قابل برداشت به حساب آن‌ها است.

این بدان معنا نیست که تبلیغ‌کننده برای هر کلیک فیک، هزینه‌ای دریافت می‌کند، زیرا باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند.

هر کلیک روی آگهی توسط سیستم‌های گوگل بررسی می‌شود و گوگل دارای سیستم‌های پیچیده‌ای برای شناسایی کلیک فراد‌ و حذف آن‌ها از اطلاعات حساب شما است.

وقتی گوگل تشخیص دهد که کلیک‌ها فیک هستند، سعی می‌کند آن‌ها را به طور خودکار از گزارش‌های خود فیلتر کند تا مبلغی برای آن کلیک نپردازید.

اگر گوگل متوجه شود که کلیک‌های هرز از تشخیص خودکار فرار کرده‌اند، ممکن است واجد شرایط دریافت اعتبار برای آن کلیک باشید؛ به این اعتبارات اصلاح “فعالیت نامعتبر” گفته می‌شود.

اگر گوگل یک کلیک را فیک تشخیص دهد، قبل از این که حتی در گزارشات حاضر شود حذف می‌شود. این بدان معنی است که اکثریت قریب به اتفاق، کلیک‌های نامعتبر را می‌توان با خیال راحت نادیده گرفت.

گوگل سیستمی دارد که الگوهای کلیک را چند روز پس از وقوع تشخیص می‌دهد و در صورت تشخیص اینولید بودن کلیک، آن‌ها را حذف کرده و هزینه آن به طور خودکار به حساب شما باز می‌گردد.

اگر گمان می‌کنید که گوگل کلیک‌های تقلبی را شناسایی نکرده است، می‌توانید استدلال و شواهد خود که شامل تاریخ، زمان و گزارشات وبسایت است را برای پشتیبانی گوگل ایمیل کنید تا موضوع را بررسی کنند.

برای مشاهده ستون کلیک‌های فیک ابتدا کمپین مورد نظر خود را در اکانت گوگل ادز انتخاب می‌کنیم سپس از قسمت columns گزینه‌ی modify columns را انتخاب سپس عبارت Invalid Clicks را سرچ و انتخاب می‌کنیم.

کلیک فیک در گوگل ادز

چگونه گوگل کلیکهای فیک را تشخیص می‌دهد؟

برای شناسایی کلیک‌های نامعتبر، گوگل سیستم “پیشرفته” خود را دارد که هر کلیک دریافت شده از تبلیغات شما را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ با این حال، جزئیات پشت پرده عملکرد این سیستم ناشناخته است و راز نگه داشته شده است. اگر آن‌ها اینگونه نبودند، برای کسی دشوار نبود که بتواند این سیستم را دور بزند!

کلیک فیک در گوگل ادز

گوگل هنگام تعیین اینکه آیا یک کلیک قانونی است یا خیر، تعدادی از عوامل را در نظر می‌گیرد؛ این عوامل شامل مواردی مانند زمان، آدرس IP و شناسه دستگاه کاربر است.

با جمع‌آوری اطلاعاتی از این دست، وقتی کاربر قصد دارد بارها و بارها روی یک تبلیغ کلیک کند، کاملاً آشکار می‌شود.

با این حال، این به این معنا نیست که گوگل همیشه این کار را درست انجام می‌دهد.

آیا گوگل همه‌ی کلیکهای فراد را مسدود می‌کند؟

کلیک فیک در گوگل ادز

با در نظر گرفتن اینکه گوگل از میلیون‌ها کاربر مختلف از سراسر دنیا اطلاعات دارد، فرض می‌کنید که آن‌ها به راحتی می‌توانند تمام کلیک‌های تقلبی را مسدود کنند؛ متاسفانه اینطور نیست!

الگوریتم تشخیص کلیک فیک در گوگل ادز بسیار کند است و اغلب قبل از شناسایی کلیک نامعتبر، چند کلیک طول می‌کشد؛ حتی بعد از آن، گوگل همچنان حرف آخر را در مورد اینکه آیا مایل به پیشنهاد بازپرداخت هستند یا نه، دارد؛ این بدان معناست که ممکن است تعداد کلیک‌های نامعتبر زیادی از طریق شبکه به وجود بیاید و هزینه شما را بالا ببرد.

در پاسخ به این، گوگل محقق کلیک فیک خود را معرفی کرده است که به کاربران امکان می‌دهد کلیک مشکوک را به گوگل گزارش دهند که برای آن‌ها متهم شده است.

پشتیبانی گوگل شما را از طریق یک سری سؤالات راهنمایی می‌کند، و در صورت نیاز به داده‌های بیشتر برای تحقیقات خود، مستقیماً به شما ایمیل می‌دهد و درخواست می‌کند.

چگونه می‌توان از کلیک‌های تقلبی در Google Ads جلوگیری کرد؟

مسدود کردن هرچه بیشتر کلیک‌های فیک باید اولویت شماره یک شما باشد، چون گوگل کار زیادی در این حوزه برای شما انجام نمی‌دهد.

ممکن است گوگل برای کلیک‌های نامعتبر شما بازپرداخت قرار دهد، اما این فقط برای مواردی است که صد در صد تشخیص می‌دهد؛ در مورد صدها کلیک نامعتبر دیگر که هزینه شما را خرج می‌کنند باید چه کار کنیم؟

برای جلوگیری از هزینه‌های اینولید کلیک‌، شما باید همه چیز را خودتان کنترل کنید و محافظت خود را افزایش دهید.

کلیک فیک در گوگل ادز

با استفاده از لیست IP exclusion گوگل ادز، می‌توانید لیست مسدودی خود را ایجاد کنید و جلوی دیدن برخی از افراد و ربات‌ها از تبلیغات خود را بگیرید.

البته انجام این کار دستی، مؤثرترین راه جلوگیری از اینولید کلیک نیست.

خوشبختانه می‌توانید با مسدود کردن کلیک‌های فیک به طور خودکار، ROI (نرخ بازگشت سرمایه) را بهبود ببخشید.

چه ابزارهایی برای بررسی IP ورودی به سایت وجود دارد؟

می‌دانیم که از طریق گزارش‌های پنل گوگل ادز و همچنین گوگل آنالیتیکس نمی‌توانیم به آی‌ پی کاربران ورودی به سایت دسترسی داشته باشیم و گوگل این مورد را در دسترس ما قرار نمی‌دهد.

می‌توانیم آی پی کاربران را به صورت دستی پیدا کنیم، اما زمان زیادی طول خواهد کشید، بنابراین بهتر است از یک ابزار ردیابی IP پیشرفته استفاده کنیم تا کار را ساده‌تر کند که برخی از ابزارها عبارتند از:

کلیک فیک در گوگل ادز
افزونه Wp statistics در وردپرس

افزونه‌های موجود در وردپرس مانند Wp statistics

matomo.org

clicky.com

Awststs.org

atatcounter.com

پنل مدیریت سایت با افزونه awsasts.org

اکنون زمان حذف آی پی‌ها از کمپین است که در واقع درگیر تاکتیک‌های کلاهبرداری هستند؛ برای جلوگیری از دریافت ترافیک از این آدرس‌ها، این مراحل را پیش می‌گیریم:

از نوار کناری سمت چپ روی تنظیمات کلیک کرده و سپس کمپین گوگل ادز مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.

کلیک فیک در گوگل ادز
مسیر حذف آی پی‌ها در گوگل ادز

روی Additional settings کلیک می‌کنیم.

کلیک فیک در گوگل ادز

سپس روی IP exclusions کلیک می‌کنیم.

کلیک فیک در گوگل ادز

آی پی‌ها را وارد کرده و روی Save کلیک می‌کنیم تا آن‌ها را مسدود کنیم و با این کار دیگر از این آی پی‌ها ترافیکی دریافت نمی‌کنیم.

کلیک فیک در گوگل ادز

توجه کنید که فرمت آی پی‌هایی که وارد می‌کنیم باید به شکل زیر باشد:

کلیک فیک در گوگل ادز
فرمت آی پی‌ها

مسدودسازی IP یک فرآیند مداوم است؛ باید آی پی‌های فیک را مرتبا بررسی کنیم، اگر کمپین شما توسط رقبا مورد هدف قرار می‌گیرد، ممکن است از ابزارهای بسیاری برای تغییر آی پی استفاده کنند که در این صورت کار کمی دشوار می‌شود.

راهکارهای دیگر جهت جلوگیری از دریافت کلیک فیک در گوگل ادز

در بعضی مواقع، افزایش هدف‌گیری تبلیغ و حذف لوکیشن‌های خاص جغرافیایی نیز می‌تواند به کاهش کلیک‌های نامعتبر کمک کند.

همچنین می‌توانید IP کشورهایی که عمدتاً این ربات‌ها را فعال می‌کنند را بلاک کنید، برای اینکار وارد قسمت تنظیمات لوکیشن شوید و این کشورها را حذف کنید؛ جهت مشاوره تخصصی در این مورد با ما در ارتباط باشید.

راه حل دیگر محدود کردن جنسیت و سن کاربرانی که مشخص نیستند که در قسمت Demographic انجام می‌شود.

در آخر باید بگوییم که نگران کلیک‌های فیک نباشید چون یک بخش از این کلیک‌ها توسط گوگل شناسایی شده و بخش دیگر توسط تیم برتر ادز با تکنیک‌های خاصی شناسایی شده و از گوگل درخواست بازگشت هزینه می‌شود، پس با خیال راحت مدیریت کمپین‌های گوگل ادز خود را به ما بسپارید.

امیدواریم این مقاله‌ برای شما مفید واقع شده باشد، لطفا نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

منابع:

ppcprotect

clickguard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با برتر ادز